MMM's "Everything is Possible"

… … … life trail of a wanderer

Mangoes Season

Yesterday I went to Kati.  Kati is a town in the region of Koulikoro, and the nearest town from Bamako which about 15 kilometers away north of Bamako.  Kati situated en route to another town Kolokani, Kayes and neighbouring countries frontier, Senegal and Guinee. Kati known for the place for army as their camp and hospital situated here.

 

On every Thursday and Sunday there is a Day Market here in Kati.  The Day market here is not much different from our Pasar Tani.  All the farmers and traders find these two days are the best day to promotes and sells their products.  Farmers will sell their agriculture product from fruits, vegetables, fire woods, goats, chicken, clothes etc.
Mangoes Season

On my may to Kati I saw many stalls set up by the roadside selling mangoes, so in Kati Day Market.  Now is the mangoes season.

 

Mangoes Season

Stalls selling mangoes by the road side to Kati

Mangoes Season

The farmers selling their mangoes in Kati’s Day Market

Mangoes Season  

Griffe Mango 

Mangoes Season

Americain Mango

Mangoes Season  

Noungourouni Mango

Mangoes Season

Djembeleni Mango

Mnagoes Season

Various type of Mangoes and the price is FCFA 500 (Euro 0.76) for one basket

Mangoes Season

I was in Timbuktu early of this month. This is how they served mango to me when I was in my tour guide’s house.  He invited me to visit his family and then served with lunch and mangoes.  It is so delicious!!!

 

mamadou

10 responses to “Mangoes Season

  1. mamadou June 8, 2008 at 5:00 pm

    Assalamu’alaikum Ayoh Awi

    Anda dipersilakan datang untuk menikmati mangga yang manis ini. Oleh kaerana buah mangga biasanya masak di musim panas jadi cuacanya agak panas ya 38C-40C.

    Terima kasih kerana melawat blog saya.

  2. Zawi June 8, 2008 at 1:19 pm

    Kalau Pak Zawi pegi sana mesti pegi musim mangga la baru puas makan mangga yang nampak manis tu.

  3. mamadou June 8, 2008 at 9:57 am

    Assalamu’alaikum MAJ

    Mangga kat sini banyak juga variasinya, juga untuk dieksport ke Eropah. Terima kasih

  4. MAJ June 8, 2008 at 5:49 am

    memang mengiurkan buah2 pelam tu .. sedapnya

  5. mamadou May 31, 2008 at 11:28 am

    Assalamualaikum Ummi

    Di sini mangga masih sebhagiannya datang dari kawasan kampung. Jadi penggunaan racun serangga masih dkira masih kurang. Kalau diladang komersial yang tujuannya untuk produk eksport kemungkinan besar mereka menggunakan banyak racun serangga. Dulu ketika pergi ke tempat pembungkusan mangga untuk eksport ke Eropah, kelihatan mereka mereka melakukan pembersihan dulu dengan membasuh dengan air garam, dikeringkan kemudian dibungkus dalam kotak.

    Itulah dunia kapitalis. Mereka lebih mengutamakan pengembalian modal dan meraut keuntungan sebanyak mungkin. Kita sebagai pengguna tampaknya harus lebih menggunakan kemampuan kita mengawalkan penggunaan bahan makanan dan mengelakkan sebarang pembaziran. Membeli hanya jika perlu. Mungkin dengan cara demikian tuntutan dan permintaan bahan berkaitan akan berkurang mendadak dan pemodal kapitalis akan merasa kesannya. Bersabarlah dalam menghadapi kemelut kehidupan. Bukankah bersabar itu sebahagian dari iman.

    Terima kasih. Wassalam

  6. mamadou May 31, 2008 at 11:19 am

    Assalamu’alaikum Along

    Apa khabar? Moga selalu sihat. Buah mangga memang sedap dimakan, bagus untuk kesihatan. Tidak semua buah mangga disini bersaiz besar, hanya yang berbeza ialah jenis mangga dan rasanya. Oh buah mangga di rumah kita di Sg Isap ada berbuah ke? Berbuah lebat macam dulu ke?
    Apa pun kurnia Allah memang enak untuk munafaat umayNya. Marilah kita nikmati dan tidak lupa menyatakan kesyukuran.

    Terima kasih

  7. ummi May 31, 2008 at 6:20 am

    ini ada satu cite,semlm saya pergi beli brg dapur kat tesco,nak beli beras herbaponni taj mahal…takde.beras lain semua ada.masa nak byr kat cashier borak2 dgn adik cashier tanya ngapa takde beras herbaponni?dia ckp bukan takde stok taaapi semenjak beras naik harga orgramai dah mula sedar ttg bagusnya mkn beras tajmahal tu maka ramai beli daaan yg tak enaknya…pekedai nak dpt untung simpan beras tu …maka terpaksa beli beras biasa..supaya peniaga dpt untung melambung tinggi…kita pengguna jadi mangsa.liciknya cara org berniaga..

  8. ummi May 31, 2008 at 6:06 am

    alahai sedapnya mangga…..kita kat sini makin bimbang dan risau pulak nak makan mangga siam byk sgt bahan yg tak sepatutnya kita makan kita kena makan..sbb di pasaran mmg mangga sana yg byk…mangga mali ada sembur racun atau tanam cara tradisional?kempunan lah kita tak dapat ole2 mangga sana yg besar tu.

  9. along May 31, 2008 at 4:06 am

    yg besar pun kt rumah sg. isap tu.

  10. along May 31, 2008 at 4:05 am

    wah! nampak macam sedap je mango tu. terliur la pulak.
    besar nye mango diorang. mango malaysia kecik je.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: